تبلیغات
بنــــدر مــــه آلــــود - طول و عرض جغرافیایی New Page 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FOGGY PORT

FOGGY PORT

   


لنگرگاه (صفحه اصلي) | مخابرات بين المللي دريايي | گره هاي دريانوردي | تاريخچه وافتخارات باشگاه ملوان | گالري عکس | شعر | باشگاه دريانوردان | دفتر يادگاري | درباره


 

اين وبلاگ به زبان پارسي نوشته مي شود

 

ساعت

بندر انزلي                      گرينويچ

(daylight saving بدون)

 

آب و هواي بندرانزلي يا نزديکترين ايستگاه

Click for Anzali, Iran Forecast

BandarAnzali weather or nearest station

 

در جاهاي ممنوع شنا نکنيم

DON'T SWIM IN FORBIDDEN AREA

 

تالاب بين المللي بندرانزلي

B.ANZALI INTERNATIONAL WETLAND

 

 

بازي رايانه اي نجات بندر

ساخته ء  مرتضي بصارت دار   انزليچي

 

لينکها

 ملوانیان

 قوهای سپید

 ملوان بندر

 قوی سپید

 ملوان نت

 معدنچی ۷۹

 دریانورد ایرانی

 گرداب

 Tea Time

 یک دریانورد

 میداف

 NAVIGATION

 مرد دریا

 حمل وقل و بازرگانی دریایی

 دریانورد

 دریانورد جوان

 بازرگانی دریایی

 دریا بندر کشتی

 سینا

 مانا

 سازمان بین المللی دریانوردی

 کشتیرانی دریای خزر

 کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

 شرکت ملی نفتکش ایران

 سازمان بنادر و کشتیرانی

 شورار شهر بندرانزلی

 سازمان منطقه آزاد بندرانزلی

 اداره کل گمرک بندرانزلی

 اداره کل بنادر و کشتیرانی استان گیلان

 برنامه حفاظت از دریای خزر

 طرح مطالعاتی تالاب انزلی

 انزلی آنلاین

 شهر من انزلی

 انزلی بلاگ

 انزلیچی

 وارش

 وارش

 باشگاه طرفداران پرشین بلاگ در بندرانزلی

 شتاب گوگل

 irigloo

  M O H 3 N O N L I N E

 شاهین نجفی

 سیمین بر

 انزلی قلب تپنده گیلان

 تب نوشت

 شاسوسا

 یک گیله مرد

 عمو سیبیلو

 سامورایی

 قایقران کوچولو

 بانوی ماه و آب

 کلوپ هواداران ملوان بندرانزلی

 سایت هواداران ملوان بندرانزلی

 

 

 

 

 

 

 

 طول و عرض جغرافیایی

همانطور که می دانید یکی از بهترین روشهای تعیین موقعیت یک نقطه روی یک سطح استفاده از دو محور عمود بر هم است بطوریکه با اندازه گیری فاصله آن نقطه با این دو محور می توان موقعیت آن نقطه را بیان کرد.این امر روی سطح کره زمین نیز مقدور است و برای این کار کافی است تا ما دو محور عمود بر هم داشته باشیم تا بتوانیم موقیت یک نقطه (کشتی) را روی سطح کره زمین (دریا) تعیین کنیم.این دو محور فرضی یکی خط استوا۱ و دیگری نصف النهار مبدا۲ هستند که فاصله هر نقطه از استوا در جهت شمال یا جنوب عرض جغرافیایی۳ و از نصف النهار مبدا در جهت شرق یا غرب طول جغرافیایی ۴ همان نقطه نامیده می شود که بر حسب درجه بیان می شود.

با این حساب اگر بخواهیم تعریفی از عرض جغرافیایی داشته باشیم باید بگوییم که عبارت است از اندازه کمانی از نصف النهاری که از نقطه مورد نظر می گذرد و بین آن نقطه و مدار استوا محصور است.در واقع تمام نقاطی که روی یک مدار قرار دارند دارای عرض جغرافیایی یکسان هستند چون همه مدار های کره زمین از جمله استوا که بزرگترین آنهاست با هم موازی اند. همچنین طول جغرافیایی هر نقطه از کره زمین اندازه کمانی است  از خط استوا  که محصور است بین نصف النهار مبدا و نصف النهار همان نقطه.

طول و عرض جغرافیایی

 واحد اندازه گیری عرض و طول جغرافیایی درجه است که هر درجه شامل شصت دقیقه و هر دقیقه شامل شصت ثانیه است (درجه و دقیقه و ثانیه کمانی نه زمانی).بنابراین اندازه عرض جغرافیایی هر نقطه (کشتی) می تواند از صفر درجه (روی مدار استوا) تا نود درجه شمالی یا جنوبی (روی قطب شمال یا قطب جنوب) متغییر باشد.همچنین اندازه طول جغرافیایی نیز می تواند از صفر درجه (روی نصف النهار مبدا) تا صد و هشتاد درجه به شرق یا غرب تغییر کند.البته طول جغرافیایی صد و هشتاد درجه غربی همان صد و هشتاد شرقی است و این دو روی یکدیگر منطبق می شوند(چون دایره سیصد و شصت درجه است یعنی۲X۱۸۰)

************

۱.مدار استوا(EQUQTOR): دایره عظیمه۵ ای است که فاصله همه جای آن با قطبها یکسان است.

۲.نصف النهار: نصف دایره عظیمه ای است که از دو قطب می گذرد.نصف النهار مبدا (نصف النهار گرینویچ): نصف النهاری است که از رصدخانه گرینویچ در دهکده ای به همین نام در لندن می گذرد.این نصف النهار مبدا اندازه گیری طول جغرافیایی و زمان است.

۳.LATITUDE

۴.LONGITUDE

۵.دایره عظیمه (GREAT CIRCLE):محل تماس سطح کره زمین با صفحه ای فرضی که از مرکز کره زمین عبور می کند دایره عظیمه نامیده می شود.به عنوان مثال مدار استوا یک دایره عظیمه است.در باره دایره عظیمه بعد ها بیشتر می نویسم. 

 

دریانوردی ,  |   چهارشنبه 20 اردیبهشت 1385

* | پيامها []



-=-=-=-   بالاي صفحه  -=-=-=-

 

 

 

Vahid Mariner

my original position

latitude 37* 28' 24'' northern

longitude 049* 27' 18'' eastern

 

عنوانهاي نوشته هاي پيشين

 aground

 آلبوم عکسهای ونیز

 ۲مین همایش کاربران اینترنت بندرانزلی

 viva Persia

 shore leave

 برف !

 بازگشت کشتی میرزاکوچک خان به بندرانزلی

 گالری عکس (آلبوم شماره ۲)

 فانوس های دریایی منطقه بندرانزلی

 اشکال در سرور میزبان وبلاگ

 یدک کش اورانوس

 چقدر سرد !

 Let's go sailing

 کجا می برندت، کجا می برند؟

 این کمربندی لعنتی

 معرفی کتاب (۳)

 فیلترینگ

 سمت در کشتی

 چرا پارسی را پارسی نمی نویسیم؟

 بندر انزلی در انتظار ایران انزلی

 مانور دریایی و شهری

 زمین لرزه در بندرانزلی

 جبل طارق - تنگه یا شهر؟

 بندر فراموش شده

 I'm here

 MBM و SBM

 Round Turn And Two Half Hitches

 امید ملوان قهرمان ایران شد

 جریان گلف استریم

 معرفی کتاب (۲)

آرشيو موضوعي

 دریانوردی(38)
 غیر دریایی(12)

آرشيو تاريخي

  فروردین 1388 (1)
  آبان 1387 (2)
  خرداد 1387 (1)
  اردیبهشت 1387 (1)
  دی 1386 (2)
  آذر 1386 (2)
  تیر 1386 (2)
  خرداد 1386 (1)
  اردیبهشت 1386 (2)
  آذر 1385 (7)
  آبان 1385 (3)
  مهر 1385 (3)
  خرداد 1385 (4)
  اردیبهشت 1385 (9)
  فروردین 1385 (2)
  دی 1384 (8)
  آذر 1384 (2)
  آبان 1384 (1)

 

سوال

 چگونه به این وبلاگ وارد شدید؟
 


 

 

 

 

 

آدرسهاي ورودي
http://foggyport.myblog.ir

http://foggyport.weblog.sh

http://foggyport.bigestblog.com

http://foggyport.mihanblog.com

http://foggyport.persianhackers.com

http://foggyport.co.nr

http://foggyport.tk

 

صفحه هاي وبلاگ

 

جستجو در وبلاگ

 

تماس

 ايميل

 نامه

 تبديل به صفحه خانگي

 

آمار وبلاگ

 امروز :
 بازديد هاي امروز :

 بازديد هاي ديروز :

 كل مطالب :

 كل نظرها :

 كل بازديد ها :

 ايجاد صفحه :
- ثانيه

 

لوگوي وبلاگ

 

 


 

 

پاور

ميهن بلاگ

 

 

 

All Rights Reserved 2005-2008 © foggyport.myblog.ir
A production by: Vahid Mariner