تبلیغات
بنــــدر مــــه آلــــود - اختلاف و انحراف مغناطیسی New Page 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FOGGY PORT

FOGGY PORT

   


لنگرگاه (صفحه اصلي) | مخابرات بين المللي دريايي | گره هاي دريانوردي | تاريخچه وافتخارات باشگاه ملوان | گالري عکس | شعر | باشگاه دريانوردان | دفتر يادگاري | درباره


 

اين وبلاگ به زبان پارسي نوشته مي شود

 

ساعت

بندر انزلي                      گرينويچ

(daylight saving بدون)

 

آب و هواي بندرانزلي يا نزديکترين ايستگاه

Click for Anzali, Iran Forecast

BandarAnzali weather or nearest station

 

در جاهاي ممنوع شنا نکنيم

DON'T SWIM IN FORBIDDEN AREA

 

تالاب بين المللي بندرانزلي

B.ANZALI INTERNATIONAL WETLAND

 

 

بازي رايانه اي نجات بندر

ساخته ء  مرتضي بصارت دار   انزليچي

 

لينکها

 ملوانیان

 قوهای سپید

 ملوان بندر

 قوی سپید

 ملوان نت

 معدنچی ۷۹

 دریانورد ایرانی

 گرداب

 Tea Time

 یک دریانورد

 میداف

 NAVIGATION

 مرد دریا

 حمل وقل و بازرگانی دریایی

 دریانورد

 دریانورد جوان

 بازرگانی دریایی

 دریا بندر کشتی

 سینا

 مانا

 سازمان بین المللی دریانوردی

 کشتیرانی دریای خزر

 کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

 شرکت ملی نفتکش ایران

 سازمان بنادر و کشتیرانی

 شورار شهر بندرانزلی

 سازمان منطقه آزاد بندرانزلی

 اداره کل گمرک بندرانزلی

 اداره کل بنادر و کشتیرانی استان گیلان

 برنامه حفاظت از دریای خزر

 طرح مطالعاتی تالاب انزلی

 انزلی آنلاین

 شهر من انزلی

 انزلی بلاگ

 انزلیچی

 وارش

 وارش

 باشگاه طرفداران پرشین بلاگ در بندرانزلی

 شتاب گوگل

 irigloo

  M O H 3 N O N L I N E

 شاهین نجفی

 سیمین بر

 انزلی قلب تپنده گیلان

 تب نوشت

 شاسوسا

 یک گیله مرد

 عمو سیبیلو

 سامورایی

 قایقران کوچولو

 بانوی ماه و آب

 کلوپ هواداران ملوان بندرانزلی

 سایت هواداران ملوان بندرانزلی

 

 

 

 

 

 

 

 اختلاف و انحراف مغناطیسی

توجه: در سراسر این پست منظور از قطب نما  قطب نمای مغناطیسی است!

VARIATION

اختلاف مغناطیسی  VARIATION

آیا میدانید میزان نیروی مغناطیس در جاهای مختلف کره زمین متفاوت و متغیر است؟در حقیقت نیروی منحرف کننده ای که از زمین بر قطب نماها وارد می شود در همه جا یکسان نیست. مثلا ممکن است در شمال خلیج فارس نیرویی که از طرف زمین بر یک قطب نما وارد می شود یک و نیم درجه غربی باشد و این مقدار در وسط خلیج  مثلا به یک درجه غربی برسد.در این حالت گفته می شود انحراف مغناطیسی یک درجه غربی است یا به عبارتیVARIATION=1*WEST .بهتر است مطلب را طور دیگر بیان کنیم:آنجایی که اختلاف مغناطیسی یک درجه غربی است قطب نما بجای نشان دادن شمال (۰۰۰ درجه ) سمت ۰۰۱ درجه را نشان می دهد.و اگر مسیر کشتی را مثلا ۱۲۷ درجه نشان دهد باید با کم کردن یک درجه مسیر واقعی را پیدا کنیم که می شود ۱۲۶ درجه.

COMPASS ROSE

حالا نکته جالبتر و پیچیده کننده داستان اینجاست که معمولا این اختلاف های مغناطیسی  بطور سالیانه تغییر نیز می کنند.مثلا در فلان منطقه از کره زمین که در سال ۲۰۰۰  اختلاف مغناطیسی یک درجه و نیم غربی بود سالیانه ۱۰ دقیقه به اختلاف مغناطیسی اش اضافه می شود.یعنی در امسال که سال ۲۰۰۶ هستیم ۶ سال گذشته یعنی باید ۶ تا ۱۰ دقیقه اضافه کنیم یعنی ۶۰ دقیقه و چون هر دقیقه یک شصتم درجه است می شود یک درجه که با آن یک و نیم درجه می شود دو درجه و نیم غربی برای سال ۲۰۰۶.خوب حالا یک دریانورد این مقادیر را از کجا بدست می آورد؟اگر به یک چارت (نقشه دریایی) نگاه کنیم در یکی دو جای آن دایره هایی مدرج شبیه قطب نما کشیده شده است که افسر راه از روی آنها که صفحه روزا (COMPASS ROSE) نامیده می شوند مسیر کشتی را می کشد. در وسط کامپاس روز  مقدار VARIATION برای همان منطقه نوشته شده است.مثلا:

'VAR: 2*15' E  1997  ANNUAL INCREASING 12

یعنی اختلاف معناطیسی 2 درجه و 15 دقیقه شرقی برای سال 97 و سالیانه 12 دقیقه اضافه می شود.در این حالت برای امسال (2006) خواهیم داشت: 9 تا 12 دقیقه که میشه 108 دقیقه یعنی1 درجه و 48 دقیقه  و چون سالیانه اضافه می شود با دو درجه و 15 دقیقه جمع می کنیم که جواب بدست می آید: 3 درجه و شصت و سه دقیقه شرقی و چون هر شصت دقیقه یک درجه است می شود 4 درجه و سه دقیقه شرقی . از سه دقیقه هم بخاطر ناچیز بودن می توان صرف نظر کرد که جواب  یا همان اختلاف مغناطیسی منطقه برای سال جاری می شود 4 درجه شرقی.

مثالهای دیگر:

VAR: 1*00' W  2002  ANNUAL DECREASING 1*l

یعنی اختلاف مغناطیسی یک درجه غربی در سال 2002 و سالیانه یک درجه کم می شود.که برای سال 2006 می شود 3 درجه شرقی.

و یا

VAR: 30'E  1999  ANNUAL SLIGHTLY 

 یعنی اختلاف 30 دقیقه شرقی (نیم درجه شرقی)برای سال 99 و سالیانه مقدار بسیار ناچیز تغییر می کند ( SLIGHTLY) یعنی برای امسال همان نیم درجه شرقی را در نظر می گیریم.

 

 انحراف مغناطیسی DEVIATION

حالا به انحراف مغناطیسی می رسیم.انحراف مغناطیسی در واقع مقدار خطای قطب نما را در مسیرهای گوناگون به ما می شناساند.و ربطی به مغناطیس کره زمین ندارد.واضح تر بگویم هر قطب نما با قطب نمای دیگر متفاوت است وهیچوقت نمی نوان دو قطب نما را دید که یک جهت معلوم مثلا شمال را مثل همدیگر نشان دهند.و همیشه هر قطب نمایی با قطب نمای دیگر اندکی  اختلاف دارد.این تفاوت بدلیل وجود انحراف مغناطیسیی در قطب نماهاست.هر قطب نما دارای جدولی است که به آن جدول انحراف می گویند و مقدار انحراف قطب نما را در مسیرهای گوناگون به ما نشان می دهد.جدولی مثل جدول زیر.به زبان ساده تر باید گفت که قطب نماها بعلت وجود deviation معمولا به ما مسیر قطب نمایی را نشان می دهند نه مسیر مغناطیسی را و با محاسبه انحراف و سمت قطب نمایی میتوان سمت مغناطیسی و پس از آن با محاسبه اختلاف میتوان سمت واقعی را تعیین نمود.به نظم بهتر است نحوه محاسبات بماند برای پستهای بعدی!آیا اینطور بهتر نیست؟

DEVIATION

BEARING

ََِ2W

000

2W

010

1W

020

1W

030

---

040

---

050

1E

060

1E

070

الی آخر

تا آخر(۳۵۹درجه)

دریانوردی ,  |   یکشنبه 24 اردیبهشت 1385

* | پيامها []



-=-=-=-   بالاي صفحه  -=-=-=-

 

 

 

Vahid Mariner

my original position

latitude 37* 28' 24'' northern

longitude 049* 27' 18'' eastern

 

عنوانهاي نوشته هاي پيشين

 aground

 آلبوم عکسهای ونیز

 ۲مین همایش کاربران اینترنت بندرانزلی

 viva Persia

 shore leave

 برف !

 بازگشت کشتی میرزاکوچک خان به بندرانزلی

 گالری عکس (آلبوم شماره ۲)

 فانوس های دریایی منطقه بندرانزلی

 اشکال در سرور میزبان وبلاگ

 یدک کش اورانوس

 چقدر سرد !

 Let's go sailing

 کجا می برندت، کجا می برند؟

 این کمربندی لعنتی

 معرفی کتاب (۳)

 فیلترینگ

 سمت در کشتی

 چرا پارسی را پارسی نمی نویسیم؟

 بندر انزلی در انتظار ایران انزلی

 مانور دریایی و شهری

 زمین لرزه در بندرانزلی

 جبل طارق - تنگه یا شهر؟

 بندر فراموش شده

 I'm here

 MBM و SBM

 Round Turn And Two Half Hitches

 امید ملوان قهرمان ایران شد

 جریان گلف استریم

 معرفی کتاب (۲)

آرشيو موضوعي

 دریانوردی(38)
 غیر دریایی(12)

آرشيو تاريخي

  فروردین 1388 (1)
  آبان 1387 (2)
  خرداد 1387 (1)
  اردیبهشت 1387 (1)
  دی 1386 (2)
  آذر 1386 (2)
  تیر 1386 (2)
  خرداد 1386 (1)
  اردیبهشت 1386 (2)
  آذر 1385 (7)
  آبان 1385 (3)
  مهر 1385 (3)
  خرداد 1385 (4)
  اردیبهشت 1385 (9)
  فروردین 1385 (2)
  دی 1384 (8)
  آذر 1384 (2)
  آبان 1384 (1)

 

سوال

 چگونه به این وبلاگ وارد شدید؟
 


 

 

 

 

 

آدرسهاي ورودي
http://foggyport.myblog.ir

http://foggyport.weblog.sh

http://foggyport.bigestblog.com

http://foggyport.mihanblog.com

http://foggyport.persianhackers.com

http://foggyport.co.nr

http://foggyport.tk

 

صفحه هاي وبلاگ

 

جستجو در وبلاگ

 

تماس

 ايميل

 نامه

 تبديل به صفحه خانگي

 

آمار وبلاگ

 امروز :
 بازديد هاي امروز :

 بازديد هاي ديروز :

 كل مطالب :

 كل نظرها :

 كل بازديد ها :

 ايجاد صفحه :
- ثانيه

 

لوگوي وبلاگ

 

 


 

 

پاور

ميهن بلاگ

 

 

 

All Rights Reserved 2005-2008 © foggyport.myblog.ir
A production by: Vahid Mariner